35.jpg

1)        ابن خلدون و الفکر العربی المعاصر.

ابن خلدون. ( ط 1 ) 1980. دار العربیة للکتاب، 560 صفحه.

2)        ابن خلدون في دراسات عصرية،

مجموعة باحثين، ( ط 1 ) دار الكتب والوثائق القومية، 2007. 214 صفحه.

3)        ابن خلدون معاصریاً، 145576.gif

محمد عزیز الحبابی. بیروت، دار الحداثة.

4)        ابن خلدون فی سیرته و فلسفته التاریخیة و الاجتماعیة.

عمر فاروغ الطباع، بیروت، ( ط 1 ) 1412 ه.ق / 1992 م. موسسة المعارف للطباعة و النشر، 152 صفحة.

موضوع ها: ابن خلدون، فلسفه ابن خلدون، فلسفه تاریخ، تالیفات ابن خلدون، آرای تربیتی ابن خلدون، زندگی نامه ، دانشمندان عرب، فلسفة اجتماعی.

·     تاریخ الفکر العربی الی ایام ابن خلدون للدکتور عمر فروخ، ( المولف ) سعید زاید، ( المصدر ) الرسالة الاسلامیة ، ( العدد ) 11 / 12 ، ربیع الاول 1389 ه.ق، ایار ( ماه مه ) 1969 م، ص ص 32 – 48.

موضوع ها: تاریخ اندیشة عربی، تاریخ فلسفه، فلسفة قدیم، ارسطو، مشرب اشعری، افلاطون، اندلس، تصوف، دولت اموی، دولت عباسی، سقراط، سلاجقه، دوران خلفای راشدین، علم کلام

5)        ابن خلدون من منظور اخر: دراسة.

عبد السلام الشدادی. المملکة المغربیة، دار توبقال.

6)        ابن خلدون و العدل: بحث فی اصول الفکر الخلدونی.

احمد عبد السلام، تونس: ( ط 1 ) 1989، الدار التونسیة، 119 صفحه.

7)        ابن خلدون رائد الفکر الحدیث.

محمد سعید طالب، دمشق ( ط 1 ) 2001، الأهالی للطباعة و النشر، 176 صفحه.

8)        ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون.

احمد بن محمد بن الصدیق ، دمشق ( ط 1 ) 1900م ، مکتبة الترقی، 160 صفحه.

9)        اصلاح العقل فی الفلسفة العربیة: من واقعیة ارسطو و افلاطون الی اسمیة ابن تیمیة و ابن خلدون.

ابو یعرب المرزوقی، بیروت ( ط 1 ) 1994، مرکز دراسات الوحدة العربیة 411 صفحه.

چاپ دوم این اثر در سال 1996 و چاپ سوم آن در سال 2001 بوده است. این کتاب از مجموعة اطروحات الدوکتوراه ( 25 ) می باشد. از دیگر آثار مرزوقی در خصوص ابن خلدون می توان به دو اثر الاجتماع النظری الخلدونی و التاریخ العربی المعاصر و العلاقة بین السلطان الروحی و السلطان الزانی عند ابن خلدون اشاره داشت. مرزوقی در سه بخش به تشریح ابعاد سلبی و ایجابی تفکر اسمی گرایی ( ناشی از طرز تلقی ابن تیمیه از اسم و تعریف آن در دو بعد امکان ذهنی و امکان خارجی و استفاده ابن خلدون از آن در علم عمران ) می پردازد و جایگاه آن را در تاریخ اندیشة عربی اسلامی تبیین می کند.

موضوع ها: فلسفه اسلامی، فلسفه و کلام، اسمی گرایی نظری، اسمی گرایی عملی، ابن خلدون ( 732 – 808 ه.ق ، ابن تیمیه ( 590 – 652 ه.ق )

10)    أثر الفارابي في فلسفة ابن خلدون: دراسة تحليلية مقارنة للأصول والمؤثرات الفلسفية.

حميد خلف علي السعيدي، بيروت: دار الهادي، 2006.- 246ص. (سلسلة فلسفة وتصوف)

( ت )

11)  تاریخ فلاسفة الاسلام فی المشرق و لمغرب ( الکندی، الفارابی، ابن سینا، الغزالی، ابن طفیل، ابن رشد ، ابن خلدون، إخوان اصفا، ابن الهیثم، محیی الدین بن العربی، ابن مسکویة )

محمد لطفی جمعة، بیروت: 1986، دار الکتب العلمیة.

12)    تاریخ الفکر العربی الی ایام ابن خلدون.

عمر فروخ، بیروت: ( ط 2 ) دار العلم للملایین، 727 صفحه.

چاپ چهارم این اثر در سال 1973 توسط همین انتشارات بوده است.

13)    تطور الفکر السیاسی القدیم: من صولون حتی ابن خلدون.

مصطفی النشار، القاهرة: 1998، دار القباء للطباعة و النشر و التوزیع، 336 صفحه.

·          نیز: تطور الفلسفة السياسية من صولون حتى ابن خلدون. مصطفى النشار ، القاهرة: الدار المصرية السعودية، 2005.- 232ص.

14)    التفکیر العلمی عند ابن خلدون.

ابن عمار الصغیر. ( ط 1 ) 1969، الشرکة الوطنیة للنشر و التوزیع، 128 صفحه.

15)    التاصیل الاسلامی لنظریات ابن خلدون.

عبد الحلیم عبد الفتاح محمد عویس. الدوحه: 1996، وزارت الاوقاف و الشئون الاسلامیة، 144 صفحه.

16)    التراکم السلبی و العلم النافع: عن قراء ابن خلدون.

سالم حمیش، ( ط 1 ) 2001، الشرکة العالمیة الکتاب.

17)    التصوف عند فلاسفة المغرب: ابن خلدون نموذجا.

ناجي حسين جودة ، بيروت: دار الهادي، 2006.- 296ص. (سلسلة فلسفة وتصوف)

( ج )

18)    جوانب الفلسفیة فی مقدمة ابن خلدون.

زکریا بشیر امام،  بیروت: ( ط 1 ) دار العلم للملایین.

·          نیز: جوانب فلسفیة فی مقدمة ابن خلدون. زکریا بشیر امام ( مقدمة ) عبد الرحیم مکاوی، الخرطوم: 1985، الدار السودانیه الکتب، 206 صفحه.

( د )

19)    الدلالات الحضارية في لغة المقدمة عند ابن خلدون،

حسن إسماعيل، 2007 ، دار الفارابي

( س )

20)    سیرة الرسول صلی الله علیه و سلم للعلامة ابن خلدون،

( تحقیق ) مکتبة الآداب للطباعة و النشر و التوزیع، 1998.

·          نیز: السیرة النبویة لابن خلدون، ابن خلدون ( صححه و خرج احادیثه ) احمد البرزه، ( ط 1 ) 1418 ه.ق / 1998، 253 صفحه.

( ف )

21)    الفلسفة العلمیة عند ابن خلدون و ابن ازرق فی التیار الاجتماعی و التاریخی.

علی زیعور. ( ط 1 ) 1955. موسسة عز الدین للطباعة و النشر، 408 صفحه.

کتاب فوق به بررسی مقایسه ای آراء و اندیشه های دو اندیشمند برجسته در فلسفة عملی یعنی ابن خلدون و ابن ازرق می پردازد که در دو بخش و با تاکید بر نظریات تربیتی این دو متفکر، ابتدا به آرای ابن خلدون و سپس آرای ابن ازرق اشاره می کند.

این اثر از " مجموعة العقل العملی فی التراث العربی الاسلامی ، اعلام و النصوص المعجمة " است.

22)    فلسفة التاریخ عند ابن خلدون.

زینب محمود الخضیری، قاهرة: 1991، دار الثقافة للنشر و التوزیع، 39 صفحه.

( ر.ک: پایان نامة نویسنده تحت عنوان :" فلسفة التاريخ عند ابن خلدون " )

23)    فلسفة ابن خلدون الاجتماعیة.

طه حسین. ( ترجمه ) محمد عبد الله عنان، مصر ( ط 2 ) 1925. این کتاب ترجمة از زبان فرانسه و مشتمل بر رسالة دکترای طه حسین در دانشگاه سوربن ( 1918 – پاریس ) است. محمد عبد الله عنان در پایان ترجمة این اثر به عربی، رساله ای کوتاه از ون. و. سندونک را در معرفی ابن خلدون و نظریاتش از آلمانی به عربی ترجمه و ضمیمه نموده است.

این اثر توسط آقای امیر هوشنگ دانایی از عربی به فارسی برگردانده شده است.

24)    الفکر الواقعی عند ابن خلدون : تفسیر تعلیلی و جدلی لفکر ابن خلدون فی بنیته و معناه.

ناصیف نصار. بیروت: ( ط 3 ) 1994. دار الطلیعة.

آقای یوسف رحیم پور کتاب فوق را از زبان فرانسه به فارسی تحت عنوان اندیشة واقع گرایی ابن خلدون ترجمه نموده است. ناصیف نصار در کتاب دیگرش تحت عنوان : مفهوم الأمة بین الدین و التاریخ دراسة فی مدلول الأمة فی تراثه العربی الاسلامی ( ط 5 ) 2003 م دارالطلیعة ، فصل 6، ص ص 109 الی 128 به مفهوم امت از دید ابن خلدون پرداخته است.

25)    الفکر الکلامی عند ابن خلدون.

منی احمد ابو زید. بیروت: 1997، ( ط 1 ) الموسسة الجامعیة للدراسات و النشر و التوزیع، 256 صفحه.

26)    فکر ابن خلدون العصبیة و الدولة . معالم نظریة خلدونیة فی التاریخ الإسلامی.

محمد عابد الجابری، بیروت: ( ط 7 ) 2001، مرکز دراسات الوحدة العربیة، 315 صفحه. کتاب در دو بخش و مجموعاً 16 فصل تنظیم شده است. ر.ک: پایان نامه نویسنده تحت عنوان: " علم العمران الخلدوني "

موضوع ها: ابن خلدون، عمران بشری، علم عمران، مقدمه ابن خلدون، دولت، عصبیت، تاریخ اسلامی، سیاست، علوم اجتماعی، اندیشة ابن خلدون.

27)    الفکر الاخلاقی عند ابن خلدون.

عبد الله شریط. الجزائر ( ط 2 ) الموسسة الوطنیة للنشر و التوزیع، 686 صفحه.

نویسنده دارای مقاله ای با همین عنوان در عالم الکتب ( عربستان ) در تاریخ 3 / محرم 1407 ه.ق / سپتامبر 1986 م صص 350 الی 359 است.

موضوع ها: ابن خلدون، اندیشة اخلاقی، انسان عربی، تربیت اجتماعی، تربیت دینی، دولت، تربیت، تصوف، فلسفه، فلسفة اسلامی، تنش های دینی، جوامع عربی.

28)    فلسفة القانون عند ابن خلدون.

فایز محمد حسین محمد. کویت: 1996، 158 صفحه.

این اثر مطالعه ای تحلیلی و مقایسه ای میان فلسفة قانون ابن خلدون و گرایش های اصلی در فلسفة قانون و دولت در اندیشه های دانشمندان اسلامی ( مانند: غزالی، ماوردی، فارابی و ... ) و دانشمندان غربی همچون: ( ماکیاولی، هابز، هگل، مارکس و ... ) است. و به تشریح اندیشة ابن خلدون در قبال موضوعاتی چون: سیاست، اخلاق، عدالت، شریعت و ... می پردازد.

کتاب به سه بخش کلی تقسیم شده است. بخش اول به دولت و جامعه از ید ابن خلدون می پردازد. بخش دوم به قانون و فلسفه از دید ابن خلدون و سهم وی در پیشرفت جامعه شناسی باز می گردد. بخش سوم به بررسی ارتباط فلسفه قانون ابن خلدون و گرایشات اصلی در این زمینه می پردازد.

29)    فلسفة الفن و الجمال عند ابن خلدون.

عزت السید احمد. ( ط 1 ) 1993، 236 صفحه.

این اثر به بررسی زندگینامه ابن خلدون و دیدگاه های او در زمینة فلسفة هنر و زیبایی، به همراه و منتخباتی از آثارش در خصوص فنون شعری اختصاص دارد

( م )

30)    مع ابن خلدون .. في رحلته،

ترجمة، تحقيق: خالد عزب - محمد السيد إسماعيل سراج الدين، ( ط 1) 2006، دار أخبار اليوم

31)    مصححو المفاهیم الغزالی، ابن تیمیة، ابن حزم، ابن خلدون.

انور الجندی، القاهرة : 1980م، دار الاعتصام.

موضوع ها: ابن تیمیه، ابن حزم، غزالی، ابن خلدون، زندگی نامه.

( ن )

32)    نصوص مختارة من فلسفة ابن خلدون

عبد الله شریط، الجزائر، 1984، موسسة الوطنیة للکتاب، 132.

موضوع ها: ابن خلدون، سیاست، علوم اجتماعی، سیاست، فلسفة اسلامی، اقتصاد، تاریخ، فرهنگ، فلسفه.

33)    نظریة ثانیة فی مقدمة بن خلدون.

محمود الملاح، بغداد: 13776 ه.ق/ 1956 م، مطبعة اسعد.

34)    نهایة أسطورة نظریات ابن خلدون مقتبسة من رسائل إخوان الصفا.

محمود اسماعیل، مصر 2000، دار قباء للطباعة و النشر و التوزیع، 172 صفحه.

دکتر محمد اسماعیل می کوشد تا با مقایسة رسائل إخوان الصفا با مقدمة ابن خلدون تاثیر پذیری ابن خلدون از این رسایل را اثبات نماید. همچنین او معتقد است که افرادی چون طرطوشی ، ابن رضوان، ابن النفیس و ... در طرح و تاسیس جامعه شناسی بر ابن خلدون مقدم بوده اند.

·     نیز: هل انتهت اسطورة ابن خلدون ( جدل ساخن ) بین الآکادیمیین و المفکرین العرب. محمود اسماعیل، 2000، دار قباء للطباعة و النشر و التوزیع، 336 صفحه.

+ نوشته شده توسط پايگاه ابن خلدون در و ساعت |